Polojasno
Bratislava
Miroslav
29.3.2024
Prečo je steak mužské a šalát ženské jedlo? Máme odpoveď!
Zdielať na

Prečo je steak mužské a šalát ženské jedlo? Máme odpoveď!

Zdroj: Tim Toomey/Unsplash

Kto a kedy rozhodol, že sú mužskejšie a ženskejšie jedlá? Prečo je to tak, že ak nájdete na pracovisku v chladničke jogurt alebo šalát, predpokladáte, že je to obed niektorej z vašich kolegýň, kým veľké kusy mäsa, chilli alebo slanina sa považujú za typické mužské jedlá?

Nebolo to tak vždy

Pred 18. storočím jedávali rodiny spolu, jedli to isté a kuchárske knihy ani len náznakom nerozlišovali medzi ženskými a mužskými jedlami. Neskôr sa v mestách objavili prvé typicky dámske reštaurácie, kde mohli ženy obedovať bez mužského sprievodu, ale tieto miesta mali rovnaké jedlá ako kdekoľvek inde, bez teľacieho, vnútorností či pečeného mäsa. Keď v 70. rokoch 18. storočia začali ženy častejšie chodiť do práce, stávali sa tieto ženské reštaurácie čoraz populárnejšie, keďže sa mohli chodiť počas obedňajšej prestávky alebo po práci spoločne najesť.

Reštaurácie vychádzali v ústrety ženám

Čím viac žien chodilo do reštaurácií, tým viac sa reštaurácie menili. Základnou myšlienkou bolo vytvoriť bezpečné a pohodlné miesta pre ženy bez toho, aby museli zažívať drsnosť mužov, ktorí to niekedy prehnali s alkoholom. V tom čase existovalo množstvo podnikov, v ktorých ste pri dostatočnej konzumácii alkoholu dostali zadarmo hlavný chod. To zjavne nebolo ideálne prostredie pre stolovanie slobodných žien.

​O tomto fenoméne vyšlo niekoľko článkov v časopisoch, ktoré tvrdili, že je pre ženy lepšie, ak jedia radšej biele mäso, ryby a omáčky. V časopisoch sa tiež často písalo, že ženy nedokážu odolať dezertom. Reštaurácie, ktoré si ženy obľúbili, začali zostavovať ponuky s väčším množstvom dezertov a červené mäso nahradili rybami a hydinou.

Ľahké a oku lahodiace

Začiatkom dvadsiateho storočia sa všeobecne verilo, že ženy milujú jedlá, ktoré sú ľahké, neprejedia sa z nich a napriek tomu sú dostatočne elegantné. V časopisoch pre ženy sa začali objavovať články, že obľúbeným jedlom žien sú šaláty, želé, ovocné šaláty s marshmallows, ale ženskými pochúťkami sa stali aj kokos a čerešne. 

To sa, samozrejme, menej páčilo mužom, ktorí sa doma začali častejšie stretávať s potravinami, ktoré boli podľa novín ženské. V roku 1934 si novinár Leone B. Moates v jednom zo svojich článkov vyprosil, aby ženy servírovali svojim mužom načačkané penové dezerty.

Tieto jedlá si nechajte k ženským obedom a manželom dávajte to, čo skutočne chcú: guláš, chilli a hovädzie mäso!

Nová kapitola kuchárskych kníh

Niektoré kuchárske knihy odporúčali ženám, aby sa vzdali ľahkých jedál, pretože ich muži nemajú radi, a nech sa nečudujú, ak ich opustia, keď budú mať na stole takéto jedlá. Napríklad, v roku 1872 bola v Spojených štátoch vydaná kuchárka s názvom „Ako si udržať manžela a iné kulinárske taktiky“. Nasledujúce desaťročia prišli mnohé ďalšie, ktorých taktika bola navlas rovnaká: už v názve bolo uvedené, že dobré manželstvo je prakticky závislé od kuchárskeho umenia ženy, a ak svojej polovičke nedokáže poriadne navariť, zaslúži si, aby ju manžel opustil.

Marketing fungoval báječne a poradenské rubriky časopisov sa úspešne plnili listami zdesených čitateliek, v ktorých sa ženy obávali, či ich manžela nezvedie suseda svojou famóznou karamelovou tortou.

Kým sa všade hovorilo o tom, aby sa žena vzdala všetkého, čo jej chutí a nechutí, len aby potešila svojho manžela, začal sa tiež pomaly formovať názor, že muž nechce žiť so ženou, ktorá je unavená z celodenného varenia. Skutočne dobrá manželka mala byť príťažlivá aj pri podávaní dobrej večere. 

Väčšie spoločnosti, samozrejme, okamžite skočili po tejto požiadavke, takže od 50. rokov 20. storočia sa už nikto ani nepozastavil nad tým, že v reklamách na kuchynské spotrebiče stáli ženy v kuchyni v dokonalých šatách so stopercentným mejkapom a účesom, s perlami na krku a vo vysokých podpätkoch.

Všetko zmenila mikrovlnka

V 70. rokoch sa stravovacie návyky dramaticky zmenili. Keďže stále viac žien uprednostňovalo kariéru a mnoho mužov si stále nedokázalo predstaviť svoje miesto v kuchyni, rodiny sa čoraz častejšie stravovali v reštauráciách a ženy varili oveľa jednoduchšie jedlá (hovoríme o Amerike, odkiaľ sa trendy rozšírili do celého sveta). Potom nastal boom mikrovlnnej rúry a leitmotívom reklám sa stali ženy, ktoré svojim manželom šťastne zohrievali pripravené jedlá.

Napriek zmene prístupu mužov ku kuchyni, delenie mužských a ženských jedál pretrvalo.

Všeobecný názor, že zdravé potraviny sú ženské a nezdravé mužské, prežil aj napriek tomu, že s príchodom mikrovlniek sa do popredia dostali nové jedlá a muži dokonca prestali ohŕňať nos nad jedlom, ktoré sa zohrialo za dve minúty.

Aj keď sa dnes hovorí, že láska ide cez žalúdok, po roku 2000 prišiel nový trend, podľa ktorého si môžu ženy na prvom rande objednať v reštaurácii steak. Prvýkrát o tom písali v New York Times a ako uviedli, nejde o žiadny rodový experiment, ale dôkaz toho, že čoraz viac žien a mužov považuje za prijateľné, že o chutiach nerozhoduje biológia.

Súvisiace články